Tuesday, December 26, 2006

Jul i øst

På oppfordring fra min kjøre Ingvild skriver jeg noen ord om jul på østlandet. En jul som også her har fått et annet utfall enn tidligere. Er jeg egentlig hjemme?

Snø er ikke noe vanlig fenomen i Fredrikstad. Iallefall ikke i store mengder. Men, det pleier da iallefall å være kaldt på julaften, og i Enebakk, hvor vi som regel er, pleier det nesten alltid å være et lite hvitt dryss over marka.

I år er det grå himmel og relativt mildt. Egentlig helt stille ute..tror jeg. Jeg har ikke vært ute i dag. Når jeg ser hvordan Ingvild sin jul arter seg ser det ikke ut til at vi har hatt noen særlig forskjell på juleværet i år. Bortsett fra vinden da, men det er jo nærmest en selvfølge.

Jeg skal ærlig innrømme at julestemninga ikke er fullstendig til stede,men det har den egentlig ikke vært på flere år. Hvorfor? Barnet i meg forsvinner sakte men sikkert, til min store sorg. Hvorfor greier jeg ikke å glede meg over alle gavene på samme måte som før? Det er trist men sant..jeg blir voksen. Allikevel vil jeg desperat prøve å finne barnet i meg selv igjen, slik at jeg kan få julestemning uavhengig av snø og kulde, men bare fordi. Fordi det er jul.

"O jul med din glede og barnslige lyst, vi ønsker deg alle velkommen"

Bedre seint enn aldri!!

God jul til alle i stuggu!!!

2 comments:

Anonymous said...

god jul!
dere er herved forresten oppgradert til Favorittførstiser for Russ 05! Fortjent

Elise&Ingvild said...

åh, endelig!
Det har vi venta på!
Tusen takk! ;)